Samorząd Uczniowski pełni istotną rolę w życiu szkoły. Podstawą jego działania jest prawo uczniów do aktywności w szkole i w środowisku lokalnym. Prawo to mają wszyscy uczniowie szkoły i wszyscy oni wspólnie tworzą samorząd. Każdy uczeń ma więc prawo do podejmowania inicjatyw, proponowania własnych pomysłów na aktywność i angażowanie kolegów i koleżanek w różnego rodzaju przedsięwzięcia. Jeśli więc ktoś z was ma jakieś propozycje i chęć działania zapraszamy do kontaktowania się z reprezentującym was zarządem (Radą Uczniowską) lub opiekunem Samorządu panią Joanna Kieczka. Rozważymy każdy pomysł i zachęcamy do ich zgłaszania.
Celem działania Samorządu Uczniowskiego jest:
a) uczenie się samorządności i demokratycznych zasad współżycia,
b) kształtowanie pozytywnych postaw społecznych ( w tym niesienia pomocy potrzebującym),
c) wyzwolenie inicjatywy i pomysłowości uczniów,
d) uczenie współdziałania, odpowiedzialności, tolerancji oraz zdrowej rywalizacji,
e) organizacja życia szkolnego, umożliwiająca zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań.
Uczniowie mają prawo do wyrażania opinii w ważnych sprawach dotyczących szkoły. Poprzez udział w Samorządzie każdy uczeń powinien poczuć się częścią szkolnej wspólnoty i mieć świadomość własnego wpływu na rzeczywistość. Zaangażowanie uczniów w rozwój szkoły i przyjęcie za nią współodpowiedzialności sprzyja tworzeniu partnerskich relacji między uczniami, nauczycielami a dyrekcją, a także rozwija w uczniach poczucie odpowiedzialności za wspólne dobro oraz umożliwia realizację ich pasji i zainteresowań. Samorząd Uczniowski powinien dbać, aby uczniowie czuli się w szkole dobrze, aby ich codzienne życie szkolne było ciekawe i urozmaicone.
Rada Uczniowska w roku szkolnym 2014/2015
Przewodniczący Samorządu – Nikola Weresińska kl VI
Zastępca – Beata Łajtar kl. VI
Członkowie: Dominika Uzdowska
Maria Kossak
Opiekun: Joanna Kieczka
Plan pracy Samorządu Uczniowskiego
"INICJATYWA"
w Szkole Podstawowej im. Marii Konopnickiej
w Drelowie
rok szkolny 2014/2015
„ …Organizacja samorządności w szkole polega na tym, by oddać w ręce młodzieży ich sprawy tak, by realizując własne cele, stawali się partnerami nauczycieli w realizacji celów, które stawia im szkoła…”
W szkole podstawowej dzieci po raz pierwszy spotykają się z pojęciem samorządności, czyli z możliwością współdziałania, współtworzenia „rodziny” szkolnej i współpracy z nauczycielami. Na tym etapie kształcenia uczniowie zostają wdrożeni do samodzielności, zapoznani z możliwościami tworzenia, współpracy, dialogu, z umiejętnością dążenia do dobra wspólnego oraz z uświadamianiem sobie ponoszenia odpowiedzialności za siebie i innych.
Samorząd uczniowski to jeden z organów szkoły. Każdy uczeń danej szkoły, jest również członkiem jej samorządu uczniowskiego. Członkami samorządu są wszyscy uczniowie, niezależnie od klasy, w której się uczą, wieku, ocen z przedmiotów czy ocen z zachowania. Uczniowie wybierają spośród siebie organy przedstawicielskie.
Aktywny samorząd uczniowski to ważny element wychowania dzieci i młodzieży. Przygotowanie uczniów do życia we współczesnym świecie jest trudnym zadaniem spoczywającym na nauczycielach i wychowawcach. Działalność samorządu uczniowskiego to praca zespołowa wielu nauczycieli i dużej części społeczności uczniowskiej. Kształtuje i utrwala odpowiedzialność za otoczenie, rozwija świadomy udział w życiu publicznym, zwiększa rolę samorządności uczniów, motywuje uczniów do twórczej pracy na rzecz społeczności lokalnej, uczy szacunku dla dobra wspólnego i przygotowuje do życia w społeczności lokalnej i w państwie
W dążeniu do realizacji zadań grupy istotną rolę odgrywa własna inicjatywa, własne poczynania rozbudzające poczucie odpowiedzialności i sprawczości.
Cele Samorządu Uczniowskiego:
- Reprezentowanie ogółu uczniów.
- Organizowanie uczniów na rzecz wspólnej działalności na terenie klasy i szkoły.
- Działanie na rzecz społeczności uczniowskiej i obrona jej praw.
- Kształtowanie cech osobowości uczniów do samodzielności, obowiązkowości i odpowiedzialności.
- Uczestnictwo uczniów w samodzielnym rozwiązywaniu własnych problemów oraz partnerstwo w stosunkach uczniów z nauczycielami w realizacji celów wychowawczych szkoły.
- Rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów oraz przyjmowania współodpowiedzialności za jednostkę i grupę.
- Kształtowanie umiejętności zespołowego działania, projektowania i organizowania uroczystości szkolnych, wyrabianie samokontroli, samooceny i zdyscyplinowania uczniów
- Dbanie o dobre imię i honor szkoły, kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji.
- Kształtowanie właściwych postaw patriotycznych.
- Rozwój zainteresowań.
-Zaspokajanie potrzeby twórczej aktywności.
-Przygotowanie uczniów do udziału w demokratycznych wyborach.
Do zadań Samorządu Uczniowskiego należy:
- współorganizowanie życia kulturalnego szkoły,
- redagowanie szkolnej gazetki,
- organizowanie dyskotek szkolnych,
- organizowanie samopomocy i innych akcji na rzecz dzieci potrzebujących wsparcia,
- zachęcenie uczniów do samodzielnej, twórczej pracy i reprezentowanie dobrego imienia szkoły,
- prowadzenie działalności informacyjnej z wykorzystaniem komputera oraz tablicy informacyjnej Samorządu Uczniowskiego.
- reprezentowanie interesów ucznia w razie potrzeby i na jego prośbę,
- pomoc uczniom w nauce,
- przedstawianie władzom szkolnym opinii i potrzeb ogółu społeczności uczniowskiej
- rozstrzyganie sporów koleżeńskich, zapobieganie konfliktom - uczestniczenie w ich rozwiązywaniu.
- dbanie o dobre imię i honor szkoły.I
- informowanie całej społeczności szkolnej o problemach i wydarzeniach szkolnych (apele, lekcje wychowawcze, spotkania).
Roczny program pracy Samorządu Uczniowskiego
MIESIĄC |
ZADANIA |
CEL |
WRZESIEŃ |
Wybory opiekuna samorządu uczniowskiego
|
|
10 PAŹDZIERNIK |
Zorganizowanie wyborów do Samorządu Uczniowskiego: - ogłoszenie kampanii wyborczej, prezentacja programów wyborczych. -wybory władz samorządu Organizacja pracy Samorządu -uruchomienie działalności Samorządu Uczniowskiego -opracowanie planu pracy -posiedzenie przedstawicieli SU Dzień Edukacji Narodowej - przygotowanie części artystycznej "Gala Złote Jabłka" - przekazanie życzeń dla nauczycieli i pracowników obsługi |
Rozwijanie samorządności, Wyzwalanie inicjatyw i pomysłowości uczniów. Integracja społeczności uczniowskiej. Przybliżenie zasad demokracji, wykształcanie postaw patriotycznych. Zapoznanie ze strukturą i zadaniami samorządu. Kształtowanie umiejętności przygotowania odpowiednich materiałów, dekoracji. Współuczestnictwo w organizowaniu uroczystości szkolnej. Dostrzeżenie potrzeby docenienia pracy nauczyciela i innych pracowników szkoły. Uczenie współpracy z innymi. Rozwijanie poczucia wdzięczności. |
LISTOPAD |
Rozpoczęcie akcji "Szczęśliwy Numerek" -losowanie numerka i wywieszanie go na tablicy S.U. Udział w obchodach Święta Niepodległości - udział w gminnych Uroczystościach 96. Rocznicy Odzyskania Niepodległości w Łózkach |
Kształtowanie umiejętności korzystania ze swoich praw i przywilejów. Uczestnictwo w organizowaniu społeczności uczniowskiej. Kształtowanie umiejętności planowania życia i pracy szkoły oraz prowadzenia działalności informacyjnej z wykorzystaniem gabloty samorządu. Kształtowanie postawy patriotycznej, wzmacnianie uczuć patriotycznych. Poszerzanie ogólnej wiedzy o Polsce oraz wiedzy z zakresu historii i kultury narodu. |
GRUDZIEŃ |
Udział w akcji charytatywnej fundacji "Pomóż i Ty" -rozprowadzanie kalendarzyków i pomocy dydaktycznych Boże Narodzenie -wykonanie gazetki ściennej o tematyce świątecznej -wykonanie kartek świątecznych Cotygodniowe spotkania z opiekunem samorządu. -dyskusje na tematy szkolne, inicjowanie pomysłów do realizacji. |
Dostrzeganie potrzeb innych. Kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych. Kształtowanie właściwej postawy społecznej Zachęcanie do działania na rzecz społeczności szkolnej, pobudzanie do wyrażania uczuć. Zachęcanie do inicjatywy, rozwijanie pomysłowości, aktywności i odpowiedzialności. |
STYCZEŃ |
Dzień Babci i Dzień Dziadka - wykonanie i rozprowadzanie kartek okolicznościowych wykonanych przez uczniów -gazetka okolicznościowa Cotygodniowe spotkania z opiekunem samorządu. -dyskusje na tematy szkolne, inicjowanie pomysłów do realizacji. Rubryka SU w gazetce szkolnej -redagowanie artykułu dotyczącego pracy samorządu |
Rozwijanie zainteresowań i aktywności twórczej. Wdrażanie zasad dobrego wychowania, rozpowszechnianie miłego zwyczaju okazywania wdzięczności. Zachęcanie do podejmowania inicjatywy, rozwijanie pomysłowości, aktywności i odpowiedzialności. Rozwijanie zainteresowań, kształtowanie umiejętności podsumowywania i zdawania relacji z pracy samorządu, angażowanie młodzieży do aktywności. |
LUTY |
Walentynki - wykonywanie i rozprowadzanie kartek walentynkowych - zorganizowanie poczty walentynkowej - przygotowanie skrzynki na listy i kartki - dostarczenie walentynek Cotygodniowe spotkania z opiekunem samorządu. -dyskusje na tematy szkolne, inicjowanie pomysłów do realizacji. Rubryka SU w gazetce szkolnej -redagowanie artykułu dotyczącego pracy samorządu |
Rozwijanie zainteresowań, zachęcanie do aktywności twórczej Kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć. Kształtowanie umiejętności współpracy. Wdrażanie zasad dobrego wychowania, rozpowszechnianie miłego zwyczaju okazywania sympatii. Wyczulenie na takt i kulturę w pisaniu życzeń. Zachęcanie do podejmowania inicjatywy, rozwijanie pomysłowości, aktywności i odpowiedzialności. Rozwijanie zainteresowań, kształtowanie umiejętności podsumowywania i zdawania relacji z pracy samorządu, angażowanie młodzieży do aktywności. |
MARZEC |
Dzień kobiet -złożenie życzeń wszystkim dziewczynkom i paniom naszej szkoły -wręczenie upominków -gazetka tematyczna SKRZYNKA ZAUFANIA - przygotowanie skrzynki przez którą uczniowie będą mogli dzielić się swoimi problemami i uzyskać pomoc ze strony psychologa i samorządu Pierwszy dzień wiosny -powitanie wiosny -gazetka tematyczna WIELKANOC -gazetka tematyczna -życzenia dla nauczycieli i pracowników szkoły
Kiermasz Wielkanocny - przygotowanie kartek, ozdób i stroików wielkanocnych -prezentacja i sprzedaż produktów przygotowanych przez uczniów Cotygodniowe spotkania z opiekunem samorządu. -dyskusje na tematy szkolne, inicjowanie pomysłów do realizacji. Rubryka SU w gazetce szkolnej -redagowanie artykułu dotyczącego pracy samorządu
|
Zapoznanie z tradycją. Kształtowanie właściwej postawy społecznej, doskonalenie mocnych stron, kształtowanie kreatywności i inicjatywy. Kształtowanie szacunku do kobiet. Kształtowanie zdolności empatii, poczucia odpowiedzialności za drugiego człowieka i świadomości wpływu na innych. Kształtowanie postaw prospołecznych, umiejętności radzenia sobie z problemami. Współdecydowanie o doborze zabaw. Współuczestnictwo w życiu kulturalnym szkoły. Rozbudzanie przedsiębiorczości. Rozwijanie zainteresowań i aktywności twórczej. Angażowanie społeczności szkolnej do pracy na rzecz szkoły. Zachęcanie do podejmowania inicjatywy, rozwijanie pomysłowości, aktywności i odpowiedzialności. Rozwijanie zainteresowań, kształtowanie umiejętności podsumowywania i zdawania relacji z pracy samorządu, angażowanie młodzieży do aktywności. |
KWIECIEŃ |
Wiosenne porządki, ogłoszenie konkursu na „Najbardziej zadbaną salę lekcyjną”: - monitorowanie czystości w klasach, wybór najładniejszej klasy w szkole
Profilaktyka palenia tytoniu -gazetka tematyczna "Skutki palenia tytoniu"
Cotygodniowe spotkania z opiekunem samorządu. -dyskusje na tematy szkolne, inicjowanie pomysłów do realizacji -omówienie problemów zgłoszonych przez skrzynkę zaufania Rubryka SU w gazetce szkolnej -redagowanie artykułu dotyczącego pracy samorządu |
Dbanie o porządek w klasie. Wyzwalanie poczucia odpowiedzialności za czystość w klasie, dbania o mienie szkoły. Kształtowanie postawy odpowiedzialności i pracy na rzecz społeczności. Działania na rzecz profilaktyki uzależnień. Zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia Zachęcanie do podejmowania inicjatywy, rozwijanie pomysłowości, aktywności i odpowiedzialności. Rozwijanie zainteresowań, kształtowanie umiejętności podsumowywania i zdawania relacji z pracy samorządu, angażowanie młodzieży do aktywności. |
MAJ |
Dama i Gentelman Roku - zorganizowanie konkursu szkolnego na damę i gentelmana szkoły Cotygodniowe spotkania z opiekunem samorządu. -dyskusje na tematy szkolne, inicjowanie pomysłów do realizacji. Rubryka SU w gazetce szkolnej -redagowanie artykułu dotyczącego pracy samorządu, -omówienie problemów zgłoszonych przez skrzynkę zaufania Dzień Matki -wykonanie i rozprowadzanie kartek okolicznościowych i drobnych upominków -gazetka tematyczna
|
Kształtowanie zasad kulturalnego zachowania się przy stole i w towarzystwie. Propagowanie prawidłowych wzorców zachowania Zachęcanie do podejmowania inicjatywy, rozwijanie pomysłowości, aktywności i odpowiedzialności. Rozwijanie zainteresowań, kształtowanie umiejętności podsumowywania i zdawania relacji z pracy samorządu, angażowanie młodzieży do aktywności. Rozwijanie zainteresowań i aktywności twórczej. Wdrażanie zasad dobrego wychowania, rozpowszechnianie miłego zwyczaju okazywania wdzięczności. |
CZERWIEC |
Dzień Dziecka - udział i współorganizacja obchodów Dnia Dziecka w szkole
Dzień Ojca -wykonanie i rozprowadzanie kartek okolicznościowych i drobnych upominków -gazetka tematyczna
Cotygodniowe spotkania z opiekunem samorządu. -dyskusje na tematy szkolne, inicjowanie pomysłów do realizacji. -omówienie problemów zgłoszonych przez skrzynkę zaufania Rubryka SU w gazetce szkolnej -redagowanie artykułu dotyczącego pracy samorządu Pożegnanie klasy VI -przygotowanie drobnych upominków Kiermasz podręczników szkolnych Zorganizowanie kiermaszu podręczników szkolnych.
|
Współuczestnictwo w organizowaniu uroczystości szkolnej. Współpraca rówieśnicza. Rozwijanie zainteresowań i aktywności twórczej. Wdrażanie zasad dobrego wychowania, rozpowszechnianie miłego zwyczaju okazywania wdzięczności. Zachęcanie do podejmowania inicjatywy, rozwijanie pomysłowości, aktywności i odpowiedzialności. Rozwijanie zainteresowań, kształtowanie umiejętności podsumowywania i zdawania relacji z pracy samorządu, angażowanie młodzieży do aktywności. umożliwienie sprzedaży i zakupu używanych podręczników uczniom ze szkoły podstawowej |
Podsumowanie pracy Samorządu Uczniowskiego w roku szkolnym 2014/2015. Sporządzenie sprawozdania z pracy Samorządu Uczniowskiego w roku szkolnym 2014/2015. Opracowanie wniosków do pracy na następny rok szkolny. |